camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Saturday, March 26, 2011

dia selalu beralah...

Alfatihah buat arwah Ana yang meninggal dunia semalam akibat barah payudara, dan salam takziah buat keluarga dan saudara mara arwah..semoga arwah di tempatkan dikalangan orang2 yang beriman..amin

ermm aku kalau boleh tak mahu kenang lagi perkataan barah ni..ia cukup mengerikan dan menggerunkan..sewaktu aku merasai breast kanan ku agak keras dari biasa,aku abaikan saja...kemudian terasa seperti ada benjolan, juga aku tidak memikirkan nya...sehingga pada suatu hari aku terasa sakit yang berdenyut2 seperti ada nanah di dalam nya..baru lah aku berdebar2 memikirkan sebarang kemungkinan..

atas desakan adik ku, aku telah membuat pemeriksaan di Selangor Medical Centre sekali gus buat memogram..hasil memogram menunjukkan kelainan yang amat ketara diantara breast kanan dan breast kiri..sebelah kanan yang sakit itu sel2 nya bertumpuk2 putih dan kelihatan bersarang seperti buah petola tua yang di belah dua..Semasa Prof Dr Arshad memberitahu aku akan hasil analisis, aku seperti berada di awang awangan..ayat dari doktor aku dengar seperti di bawa angin sahaja..

semasa tidak tahu yang aku ini sakit, aku sangat kuat, jarang demam dan selsema..tapi aneh setelah tahu, secara psikologi aku menjadi lemah, sentiasa demam dan tidak bermaya..aku kerja di airport yang penghawa dingin nya boleh tahan membekukan...bayangkan tuttt* tu menegang jika sejuk..maka kesakitan aku pun berganda!! sehinggalah bengkak menular kebawah lengan ( ketiak ) aku tidak berdaya lagi mengangkat tangan kanan...

sangatt pahit kenangan ketika aku mendapatkan rawatan, sedih hati bila melihat orang lain di temani pasangan, saat getir ada 'tangan' yang menggenggam jari memberi kekuatan,tapi aku sendirian..aku pernah muntah di dalam teksi selepas rawatan,,aku pernah pitam di dalam komuter..dan aku pernah berjalan kaki dari hentian komuter dalam hujan lebat!!

dengan kuasa Allah semua telah berlalu..tiada siapa yang percaya..mustahil, sangat mustahil..tapi siapa kita hendak menidakkan?

arwah idah yang bercermin mata hitam

baik ..ini sepupu ku Rohaidah..dia anak abang mak ku..umur nya setahun saja tua dari aku. kami sangat serasi berkawan kerana punya sifat yang berlawan ( aikk berlawanan pulak yang serasi? ) :
dia kurus, aku montel
dia putih, aku kelat
dia tak kuat makan, aku kuat
dia tak suka susu dan kek, aku sangat suka
dia pendiam, aku becok
dia selalu BERALAH, dan aku selalu membuli...( atas sebab itulah semasa kecik2 dulu aiskerim ke, kek ke dan apa sajalah jajan,dia hanya makan separuh dan aku makan 1 1/2!! )

dan pada suatu hari ketika aku sedang bermesyuarat denagn boss, idah call aku

idah: zah kat mana?

aku: opis..meeting lah..call balik nanti boleh?

idah: ohh sorry

aku: sambil berlari keluar..apahal? cakap lah..aku keluar kejap ni..

idah: zah..aku sakit macam ko..jangan bagitau abah aku ye..

aku: dah..nanti aku call balik ye..sabar ye..jangan takut,takde apa..sama jer macam sakit lain yang akan sembuh

selepas panggilan itu korang caya tak yang aku tak call pun sepupu aku tu?..aku sebok dengan kerja...kerja..kerja...sampai satu hari tu mak aku cakap idah dah ada kat kampung, tetek dia dah berlubang sebesar piring kuih..terketar2 aku masa tu..terus dail no handphone dia..malang nya di beritahu yang dia berada di Sabah kerana berubat..( kita takpayah lah buat judgement mengapa dan kenapa, empunya diri dan keluarga lebih memahami )

masih aku tak dapat bercakap dengan dia..rindu terasa sangat rindu..kesal terasa sangat kesal..
dan disuatu petang mak aku call dan bagitau,..zah..idah dah takda!!!
masa tu aku cakap ngan diri sendiri, padan muka aku dan aku meraung tak sedar diri...
setelah beristiqfar dan berzikir dan mengingat Allah sebanyak2 nya, baru lah aku waras dan menerima panggilan demi panggilan dari suami dan abang arwah..oleh kerana jenazah berada di Sabah, maka amat rumit untuk di bawa balik ke semenanjung..

tapi jalan sentiasa di beri oleh yang Maha Berkuasa, aku menunggu di KargoMas dan menguruskan apa yang patut..jika aku tiada, memang agak sukar,almaklum didalam kesedihan berbagai prosedur yang harus di patuhi..tempat yang hendak di tuju pula berlainan bangunan dan tingkat..tak kering2 airmata ku bila keranda arwah di tinggal sendirian di Core3 sementara suami nya dan aku menguruskan surat menyurat dan bayaran, mujur ada pekerja2 ku dan mereka lah yang membacakan surah dan 'menemani'..dan mereka lah yang mengangkat keranda kedalam van jenazah dan dibawa pula ke jabatan kesihatan dan seterus nya ke balai polis KLIA..
sepanjang jalan,hujan turun renyai2..menambah kesakitan ku.. kenangan demi kenangan silih berganti, jika cermin kereta di sapu oleh wiper, airmata ku tak mampu di seka dengan apa pun..

aku teringat arwah sentiasa BERALAH..dan kini dia BERALAH lagi dengan aku..walau punya sakit yang sama, tapi dia yang pergi dulu.....


Alfatihah..semoga roh mu sentiasa di cucuri rahmat dan tempat mu disisi kekasih Allah



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

2 dah luah kan rasa:

Shikin JD said...

Sedihnya baca n3 yg ni....
Tabahkan ati Azah...

Shikin JD Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » dia selalu beralah...

azahrohaizah said...

shikin..
saya dah tak apa2..kesakitan dan ketakutan akan hilang jika kita berlapang dada menghadapi nya..

thanks ya..*hugs

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...