camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Tuesday, March 22, 2011

buang karan jaaaa..

aku paling trauma ( dan buat2 tak teruja ) bila Madam aku cakap ceni, dik... next week u ada assistant..( madam ini ialah boss pompuan aku, actually director ada dua, satu lelaki dan satu pompuan,jap tgk gambar dan dua,dua monster..hahahaha )


ni la madam
yang ensem ni boss lerr

macam yang aku dah cerita sikit2 dulu, aku memang sebok dan menyebok memanjang..staff kami in n out..sebab?? tak tahan ngan monster dan tak tahan ngan aku??
selain dari cleaning servis dan maintenance, cafetaria, kami banyak dapat out catering...terutama di Putrajaya ( ni yang teramat leceh )

kalau sehari ada 5 function dan menu dan masa dan tempat yang berbeza..gak2 mamau tak nak manage?...so lebih kurang ceni lah perjalanan indah yang aku lalui..( entry ini ku tulis kerana ada yang bertanya kenapa aku garang sangat pakai sepak segala dengan pekerja )

1.bermuafakat dgn orgeniser ( apa ckp melayu nya? ) yang menguruskan function tu, menu nya, tarikh masa dan tempat dan jenis function itu..harus ada hitam putih ye sebab sentiasa ada masaalah berbangkit,ada black n white kita ada bukti.
2. bajet , manpower, chef dan driver
3. equipment..skirting, table cloth, chafing dish set,dinner plate set, dome, blaalablaa
4. roster..

di sini lah kebijaksanaan amat diperlukan, bukan sijil yang berjela :

1. beli barang dengan bajet sekecil mungkin supaya tak rugi dan mesti ada list barang supaya tidak ada barang yang terlupa beli dan berulang alik beli barang, membazir masa dan petrol. harus ada dalam kepala hotak kuantiti yang minima dengan pax yang di order. ( contoh berapa kg beras untuk 100 guest? ) jangan tak tau ada chef yang menipu bagi kuantiti yang melampau, dia masak yang sepatut nya dan barang selebih nya dia bungkus bawak balik bagi makan anak bini dia..mungkin korang tak caya, tapi ini lah realiti nya..( sehari, sebulan dan setahun? berapakah kerugian syarikat?. ( ini dapat di cegah jika manager boleh 'pakai' )

2.roster manpower..chef, kitchen helper dan bucher..
harus bijak buat pengagihan pekerja, selalu nya pekerja asing, BANGLA lah senang cakap..dia akan minta sampai 5,6 orang untuk buat preparation..potong sayur, bawang ,blend cili, rebus daging dan sebagai nya..kemudian claim overtime berpuluh jam..
pernah aku terkejut beruk bila nak buat function 200 orang saja, bangla sampai 6 orang kemudian claim ot 12jam sorang!! giler ke hapa, ini kerana si manager bodoh di tipu dek bangla yang bijak berlakun..kerja lambat macam siput babi,( kopek bawang satu guni-5kg jer sampai 2jam? meh sini lawan ngan aku, 1/2 jam tak sampai ) jalan macam telor sebesar bola raqbi..memang nampak macam masing2 buat kerja kan..kalau main sepak terajang macam aku, 3 orang manpower pun dah cukup dan overtime dalam 4jam sorang jer..

3. driver..ni lagi lahabau, selalu lambat dan sesat jalan ( function akan fail jika dapat driver yang tak bertanggungjawab)

so bila dapat 5 function serentak dalam sehari? maka 5x ganda lah perkara2 diatas harus di uruskan..muahahaha..tulah maka nya boss aku nak bagi aku assistant

TAPI KALAU BANGLA LAGI PANDAI DARI ASSISTANT AKU TUH,RENTIKAN LAH KAK..MEMBAZIR JERR.



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...