camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Wednesday, June 22, 2011

kesinambungan...

semalam sebenar nya aku nak menyinambungkan tajuk entry cikgu gojes ain fatihah yg bertajuk UBAH BIASA, tapi aku telah tersasar jauh pulak ke drama Korea, ini kerana aku telah menambah lagu Korea dalam music play list aku..begitu lah dalam hidup kita ni, selalu sangat tak kuat pendirian..selalu sangat mengubah hala tuju hanya kerana situasi semasa.

aku tertarik sangat dgn entry dia tu, yg mana dia buat contoh 'berak' saja tapi maksud nya sangat mendalam..( cari kat srikandiputri.blodspot.com- aku nak buat di sini tak reti lagi, actually aku dah jumpa tutorial nak buat tu, tapi otak aku ni xleh serabut, dia jadi jem....so aku bertenang dulu...hehe. tu la pasal agak nya aku sekolah tak tinggi sebab otak tak leh serabut! huh alasan bagi orang yang tak berjaya!! tapi aku xpernah lak mengaku pandai bila aku tak pandai..itu dah cukup bagus kan )

ehhh sambung balik tujuan asal..Ain kata bila kita dah biasa berak kat jamban cangkung, tiba2 kat asrama hanya ada jamban duduk ( toilet bowl ), dia jadi geli dan xboleh berak..tapi sampai bila xnak berak?...terpaksa dipaksa..lama2 jadi biasa dan selesa pulak.bila balik rumah kena pakai jamban cangkung, dah jadi kekok..kaki lenguh masa buang hajat...Haaaa kan..

jadi moral nya disini, kita kena biasakan apa yang kita xbiasa buat dan berlapang dada menerima nya seperti >

1. kita kehilangan kerja atas sebab2 tertentu - dah tentu keuwangan ( betul ke eja ni ) menjadi beban utama.kalau dulu kita dah biasa berbelanja mewah, beli apa saja yang terhajat, maka sekarang kena biasa kan diri membeli apa yang perlu sahaja..memang sukar tapi kena berlapang dada..alah bisa tegal biasa

2. sakit- makan ubat - kalau dulu nak makan sebiji panadol pun macam nak telan bola pingpong, bila dah sakit dan terpaksa bergantung dengan ubat..kita akan jadi biasa..4,5 jenis ubat pun sekali telan jer..dulu masa kena injek untuk ambil darah hujung jari pun..eiii ngeri nya macam nak kena bedah, kini dah biasa dengan suntikan malah dah pandai suntik sendiri...see kita ubah biasa atau kebiasaan dengan berlapang dada.

3. di tinggal kan - kalau dulu ada orang yang menguruskan segala keperluan, membayar segala bil dan hal ehwal luar rumah, bila di tinggalkan kita memang mati kutu, tapi kena ubah kebiasaan dengan belajar semula dari A hingga Z..dari nak isi petrol hingga ke nak bayar bil2 dan segala macam. memang sukar tapi bila tidak biasa menjadi biasa ia akan semudah petik jari saja!!

4.di tinggalkan - kalau dulu ada seseorang yang caring, sehari 3,4 kali bersms..malam akan bergayut sehingga layut di handphone..tapi bila di tinggalkan, dunia jadi kosong..dunia jadi sepi...ubah kebiasaan dengan biasa kan diri dengan kekosongan itu..tak apa apa..tak mati tak!..
cari kawan semula, memang tak biasa..lain ketawa nya, lain bunyik gurau nya tapi ubah tidak biasa menjadi biasa...lama2 kita akan selesa...

5. apa ehhhhh..esok ada idea aku sambung lagi k...
heheeh ubah tak biasa dengan pe'el aku kepada biasa lama2 korang akan selesa!..huahuahua...




yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

2 dah luah kan rasa:

Shikin JD said...

Kalo kite da biasa 'dimanjakan' mmg payah pd mula2 kite kena mulakan hidup baru...

Sebbaik kite dulu da biasa dikari, sume wat sendiri, so mmg xrasa sgt...

*poloks coms muah!*

Shikin JD Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » kesinambungan...

azahrohaizah said...

kiter la Kikin yang terkial2 belajar semula dari A sampai Z..hehe dulu nak tahan bas pun terketar2 dah la mata rabun, banyak kali gak bas terlepas..huh..kenangan!

sekaRang WHAT EVER!!!


gust2..tomoi2 dier yeah yeah :))
:-/

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...