camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Thursday, June 9, 2011

apa nak jadi ni???...

rusuhan di asrama pekerja di Taman Semarak Nilai..selang berapa taman perumahan jer dengan rumah aku..


aku rasa korang sume ada baca berita atau menonton siaran berita di tv, xkira lah apa chanel pun..berita tentang pergaduhan lebih 400 orang warga asing ( Bangladesh dan Vietnam ) di Nilai..( ini pergaduhan yang kedua besar selain dari tahun lepas dimana warga Indonesia merusuh dengan membakar bendera Malaysia dan membakar kereta polis )

aku memang angin satu badan bila baca bab ni..korang sedia maklum kan yang aku ni dengan pekerja asing xdapat di pisah kan.( ni kata blogger teeeet lah )
aku masak sangat dengan perangai diorang nih..akal belit diorang memang dalam poket aku der..kalau perasan dalam entry aku yg dolo2 ada aku cerita kenapa dengan diorang ni kena main sepak terajang..( iskhh aku xpandai2 lagi nak buat yang klik sini...hahaha ..bongok betul orang berblog dia nak berblog..buat itu pun xreti huh )

kan aku dah kata, dek sebab benda kecik pun boleh jadi rusuhan..meh aku nak cerita sikit dailog aku dengan hamba abdi aku yang xsedar diri tuh..( mak aii ayat...marah sgt ker? )

bangla: kak Roy, itu majlis Bandaran sudah angkat rack baju, almari baju lama Syafiqul punya

aku: itu barang2 letak mana?..Syafiqul sudah balik kampung? ( maintain cool )

bangla: belakang kadai lah ( pekerja bangla boss tempatkan di rumah kedai yang di sewa )

aku: belakang kedai memang lah majlis bandaran angkut, yg u taruk sana buat apa?

bangla: apsal mau angkat?..ini kadai kita bayar sewakan, kita punya suka lah mau taruk apa ka, mau bikin raban ayam ka..ini raban ayam pun sudah kasi rosak...kalau saya punya nagara, sudah lama saya hantam itu orang..

aku : dah start panas..eh beruk, kau ingat ini negara kau nak buat suka2 hati?..cuba kau pikir kalau semua orang akal macam kau..kat belakang kadai ni semua benda nak taruk, reban ayam lah, sangkar burung lah, almari buruk lah..amacam tengok? itu baru kau..kalau orang sebelah pun macam tu..lain2 rumah pun macam tu...habis belakang kadai ni dah tada lorong..penuh sampah..tikus pun buat sarang..ada cantik tengok?...bangang!!

lagi suka2 mau hantam orang..sendiri buat salah..u tengok u orang arr..buang sampah pakai baling saja..satu orang 2 bag satu hari, sepuluh orang?...tikus, lalat..patut lah u punya negara miskin..kotor...sikit2 mau gaduh, mau hantam ..u dapat apa lapas hantam orang? dapat pingat?..itu hari u orang gaduh sama nepal, sapa susah? orang susah mau hantar hospital, seat kereta saya penuh darah..u mau bayar duit car wash?..lagi bill hospital? potong u punya gaji..
sudah gaduh,itu operation kat hangar klia sudah stop..mana boleh stop..boss kena cari orang ganti..lagi mau keluar duit bayar partimer..bodoh ka tada bodoh??? betul2 kasi susah orang..saya , Naja, Boss, madam dua hari tada tidur tau..ba alip ba ya btul...( haa kau suruh lagi aku bebel )

itu baru sikit..ada banyak lagi kerenah diorang nih..sampai esok pun kalau nak cerita tak kan tamat..tapi apa nak buat..sebusuk2 diorang pun, mereka lah yang kita harap kan untuk menjana pendapatan negara..cuba tengok di setiap ceruk rantau..hampir semua pekerja am adalah pekerja asing..orang kita xmau buat kerja low class nih..baik di pasar borong,dikedai runcit, pasaraya besar pun sekarang ni dan apalagi di stesen minyak..

dan tidak di nafikan yang mereka ni cepat pandai malah lagi pandai dari 'orang' kita walhal masa mula2 datang dulu sepatah haram pun xtau nak sebut, satu benda pun xtau nak buat..dan kalau sebut pasal kedatangan kerja, mreka ni xkan ponteng atau amik MC kecuali lah nyawa diorang dah kat hujung tanduk..setiap minit bagi diorang adalah Money!!

dua benda ni memang payah nak ada kat anak2 muda kita..so jangan lah nak merungut jika peluang pekerjaan dah di monopoli oleh warga asing..dan di sebab kan ini juga lah mereka naik mua..mereka besar kepala dan berlagak..

pernah mereka kata..kalau tanpa mereka..Malaysia akan mundur sama macam negara diorang jugak!!

( PANAS TAK PANAS TELINGA DENGAR?... )



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...