camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Thursday, December 22, 2011

anak2 sekarang dah kurang kualiti?...

ngeri dan ngilu rasa nya bila membaca berita tentang kisah2 hangat akhir2 ini...ada emak buang anak dan ada anak buang emak...kenapa jadi begitu ye? mari kita muhasabah diri kita sendiri...jangan mencari salah orang lain.

cuba dengar lirik lagu di web aku ni..walau dalam bahasa ibunda ku banjar namun masih boleh kita fahami...

kata nya "emak, kalau boleh sakit emak ku ganti kan dengan segala pahala ku, abah kalau boleh peluh abah ku ganti kan dengan segala amal ku...makna nya betapa dia menyanjung..biar dia tidak dapat apa2 pahala dari amal yang dia buat, asal kan kesemua nya diberi sebagai balasan untuk emak dan abah...sayu sampai begitu sekali dia terisak2 menangis...

ini mungkin kerana dia melihat betapa derita nya emak membesarkan dia..mencari rezeki sambil mengendong adik..memancing ikan atau merumput di sawah di bawah terik mentari...pulang kerumah memasak dan mengemas rumah pulak...ketika bersalin melahir kan adik pula tanpa ada kemudahan dan pembantu...

anak sekarang tidak melihat semua kepayahan tu..emak pergi kerja bawa kereta besar..pakai cantik2..duduk dalam aircon dan dalam bilik serba mudah...balik kerumah terus berihat sebab ada pembantu..sementara dia pula dilayan oleh bibik...dimana rasa sensitif nya tu?

abah dulu2 pun begitu..benar2 memerah keringat di tengah sungai yang belum tentu berapa dapat ikan yang di jala...tak kira panas atau hujan lebat, abah cekal mencari rezeki kerana ada kerja ada lah nasi...tidak seperti sekarang abah pun pakai kereta besar, bergaya dan serba mewah...hujung minggu beriadah dengan kawan2...jarang dapat bercakap dengan anak2...

dengar lagi lirik ni...Ya Allah Ya Rabbi..ku cium kaki emak yang menyayangi..ku cium tangan abah yang melindungi...ampuni dosa emak dan abah ku..

terbit 'rasa' ini mungkin kerana kesakitan dan kesengsaraan...semakin sakit semakin mereka bersatu...
sekarang perasaan itu 'longgar' mungkin kerana keselesaan dan kemewahan..anak sendiri2, emak abah sendiri2..

tambah bila hubungan emak dan abah hanya hubungan pada zahir nya saja...abah dengan cara nya dan emak dengan haluan nya...anak yang terbiar tanpa perhatian tunggu masa saja hendak memberontak!

ermm pada yang baru hendak menjadi emak dan abah..korang masih punya masa untuk membentuk keluarga...sesibuk mana pun semewah mana pun, anak2 adalah roh dan nadi..jangan sekali kali terlepas dari rongga mu..

pada yang di dalam dilema..masih belum terlambat untuk menawan kembali hati anak...tidak rugi beralah asal kan tidak kalah...anak adalah cermin peribadi kita..

pada yang sudah di buang dari pintu hati anak..jangan putus asa..kita masih punya Allah untuk meminta agar anak kembali dalam pangkuan kita..kerana kita baru terlepas dari pintu hati nya, tak mungkin kita terlepas dari naluri nya kerna darah dan daging nya adalah berasal dari darah dan daging kita!..

mengapa jadi begitu?...tepuk dada tanya selera



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...