camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Sunday, November 27, 2011

perfume oh perfume...

Ilmuan Arab, Al Kindi ternyata sudah menulus buku perihal perfume sejak abad IX. Diantara tulisan nya ialah 107 cara membuat perfume dan peralatan membuat nya..

seni membuat perfume menyebar ke Eropah sejak abad ke XIV. Perkembangan perfume ini berkembang pesat kerana orang Eropah memang dikenali sebagai bangsa yang g malas mandi..hehe ye ker?

kota Grasse di Perancis - kota yang di penuhi dengan perindustrian membuat minyak wangi yang terkenal di dunia sehingga di jolok dengan gelaran kota terwangi.

ni kilang membuat perfume terbesar di dunia. Perusahan bermula pada tahun 1904 oleh Francois Coty yang beroperasi di Perancis dan kini berkembang pesat di New York.

ini pula ialah musium perfume di Barcelona. Resmi di buka pada tahun 1961.

perfume termahal di dunia- kita perlu membayar US$2.350 untuk 30ml perfume Clive Christian No.1. Perfume ini menjadi termahal di dunia kerana botol nya saja di buat dari kristal murni yang di lapisi emas 18 karat. Sementara pada tutup botol nya terdapat berlian 5 karat.

perfume tertua dijumpai oleh ahli arkeologi di Cyprus. Perfume berusia 4000 tahun itu di ekstrak dari ramuan lavender, bunga rosemary, cemara dan ketumbar.

perfume termahal

ini lah bunga mawar, bahan utama untuk membuat minyak wangi. Ia menjadi mahal kerana untuk membuat satu kilogram minyak wangi memerlukan 3.5 tan bunga mawar!

emas cair dari Bolgaria?, istilah ini di buat kerana bahan asas membuat minyak wangi ialah mawar dan mawar dari Kazanlak Bolgaria ada lah yang terbaik dan nilai nya ada lah tiga kali ganda lebih mahal dari emas! Fuhhhh pasni tanam bunga mawar jelah,hehe

botol perfume yang cantik

ini pun botol cantik

ermmmm cantik nyaaa

terdapat kajian yang di buat oleh Michelle Schoffon Cook yang mendapati bahawa terdapat lebih 500 bahan kimia berbahaya yang menjadi dasar membuat wangian. Kimia tersebut mengandungi racun khas yang boleh merosak kan pembuluh darah dan saraf otak. Ini lebih merbahaya dari rokok?

Iskhhh betul ke ni?, mati la aku sebab aku ni gila kan minyak wangi...tanpa minyak wangi aku rasa macam tak mandi jer..kalau orang lain pening atau tensen hidu minyak angin...aku lak wajib hidu minyak wangi or air wangi kata orang pantai timur...
Erkkkk patut la otak aku makin rosak kut??



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...