camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Sunday, May 22, 2011

mimpi...

aku nak tulis pasal mimpi lah pulak rasa nya..motip??? xde motif apa apa cuma aku ni pelik sikit kalau bermimpi nih..ceh bukan mimpi basah ehh...
takkk..aku kalau di siang hari sangat stress dengan kerja, kompem malam tu aku akan mimpi sambung menyambung pasal kerja yang aku buat tuh..let say kalau pada siang nya aku kalut buat paperwork..buat format form kat komputer..nescaya pada malam tu mimpi aku akan di hiasi dengan kertas2 dan tulisan bertype lah sepanjang malam..jangan harap lah akan muncul mamat hancem..haahaha

macam tu gak bila aku baru lepas buat rawatan..alamat malam tu aku akan tersentap2 lah mimpi kan kesakitan masa buat rawatan tuh..jarum yang patut nya kecik lam mimpi jadi sebesar lengan..huh

dan satu lagi pesen mimpi aku ni akan sambung menyambung sepanjang malam..walau pun aku dah bangun untuk gi kencing ke, gi minum ke..eh eh sambung lik cerita yang sama...perghhh ( kalau cerita berasmara best gak kan, buat nya cerita hantu ..how??? )

ini ada beberapa fakta tentang mimpi untuk di kongsi bersama:

1. 1/3 dari kehidupan kita dihabiskan dengan tidur.

2. Secara purata, dalam sebuah kehidupan, kita menghabiskan sejumlah 6 tahun untuk bermimpi (ketika tidur). Ini bermaksud, melebihi 2,100 hari kita dihabiskan dalam dimensi yang berbeza!

3. Pada zaman kegemilangan Rom dulu, mimpi yang 'tragis' dan dianggap mempunyai maksud tertentu akan diserahkan pada Senate untuk analisis dan terjemahan.

4. Setiap orang pernah bermimpi. Kalau anda tak ingat mimpi anda tak bermakna anda tak pernah bermimpi. In fact, dalam tidur yang normal, kita boleh mengalami beberapa 'babak' mimpi.

5. Mimpi tu penting jugak sebenarnya. Ia adalah indication yang menunjukkan kekurangan protein dalam badan ataupon kemungkinan salah satu jenis personality disorder.

6. Secara purata, kita boleh bermimpi antara 1 hingga 2 jam setiap malam. Maknanya, kita boleh mengalami sehingga 4 mimpi berbeza dalam satu malam.

7. Orang buta jugak bermimpi. Samaada bermimpi secara visual atau tak, ini bergantung pada jenis kecacatan mereka. Whether diorang buta sejak lahir atau selepas mereka lahir. Tapi, mimpi bukan setakat visual saje. Bunyi, sentuhan, bauan juga boleh menjadi satu item dalam mimpi orang buta, depends on sense yang mana yang paling sensitif pada diorang.

8. 5 minit selepas tamatnya sesuatu mimpi, kita akan terlupa separuh dari jalan cerita mimpi. Selepas 10 minit, hampir 90% yang akan kita lupakan.

9. Perkataan mimpi ni adalah singkatan dari word zaman Middle English, 'dreme' yang bermaksud 'kesukaan' dan 'muzik'.

10. Lelaki selalunya cenderung untuk bermimpi tentang lelaki lain, sedangkan wanita bermimpi tentang lelaki dan wanita secara sama rata.

11. Kajian menunjukkan bahawa gelombang minda lebih aktif sewaktu bermimpi berbanding sewaktu jaga.

12. Orang yang bermimpi dan terjaga hanya selepas tidur sementara, REM, akan lebih mudah untuk mengingati mimpi mereka berbanding mereka yang tidur dari malam hingga ke pagi.

14.Mereka yang berhenti merokok mengalami mimpi yang lebih lama dan lebih padat.

15. Kanak-kanak tak bermimpi tentang diri mereka sampailah mereka berumur antara 3 hingga 4 tahun.

16. Kalau anda berdengkur, maka nya anda tidak bermimpi.

17. Mimpi ngeri selalu berlaku pada kanak-kanak sekitar umur 3 tahun sehingga mereka mencapai umur 7-8 tahun.

18. Deja Vu selalu berlaku pada wanita berbanding lelaki.

19. Kajian menunjukkan kawasan rumah kita adalah setting yang paling common dalam sesebuah mimpi.

20. Maksud sebenar 'nightmare' ialah roh wanita yang mengganggu manusia tidur di waktu malam.

p.s mau mimpi kamu..aharksss




yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

1 dah luah kan rasa:

Shikin JD said...

Zah, kite pon pernah mimpi sambong2, kdg2 penat gak la, kalo mimpi best tu mmg nak sgt ada next episod tapi xde lak sambong2, hehehe....

Shikin JD Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » mimpi...

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...