camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Monday, May 30, 2011

mari berbagi rasa....ahhhh

semenjak dua menjak ni aku agak emo...ermmm nape eh?...( ??? ) bila dah banyak masa untuk berfikir dan tak tahu camana lagi nak habis kan masa, tu lah yang jadik banyak fikir tuh..
korang pernah tak sakit perut?..sakit gigi?..lenguh2 tulang dan otot?...badan dan letih sangat? atau demam yang berpanjangan, mesti pernah kan, tapi sekejap saja kan..paling2 dua tiga hari, kita gi klinik makan ubat..sakit pun ok.

tapi kita tak pernah selami perasaan orang yang sakit macam sakit perut selama 24jam sehari dan 365 hari setahun..kita tak faham perasaan orang yang saraf nya berdenyut macam sakit gigi selama 60 saat seminit dan 60 minit sejam dan menempuh nya berhari2, bulan dan tahun...kita tak ambil peduli ada orang yang lemah dan demam berpanjangan, lapar tapi tekak perit dan loya tahun demi tahun menempuh dengan sabar...

korang ada tak family atau pasangan yang sakit teruk? makna nya yang telah di sah kan kena kanser atau sakit buah pinggang atau yang kena strok? ( yang dalam bahasa mudah korang kena bela dan layan macam budak kecik sebab diorang dah hilang upaya )

tentu tak mudah kan.. tu sebab hadis nabi ada sebut, barang siapa yang redha dan berlapang dada kerana penyakit dan menjaga pesakit, nescaya Allah akan menghapus dosa2nya selagi tidak melakukan dosa syirik.

mari kita selami perasaan pesakit dan penjaga pesakit..( dato dr Fadhilah buat research, kalau tak dia tak sebut, aku rasa,kalau tak aku tak kata )

1. pesakit:
sakit nya..,korang xtau..cuba kalau korang sakit gigi ada yang buat lawak..mau korang pun buat lawak gak sepak muka orang tuh..ni nak melawat aku ker nak buat show maharaja lawak?

1. penjaga or pelawat
muka ketat jer..meh la aku hiburkan hati..kata jangan sedih kang yang sakit patah semangat.

2.pesakit
tak tengok ker keadaan aku yang dah macam zombie kg pisang ni lagi mau tanya sakit ker?..sakit kat maner? kalau tak sakit aku dah buat larian marathon dah! or aku gi shoping kat Jayan..tak hingin aku buat tiger show nih..
2.penjaga
kesian nya lah aku tengok mengerang2..cakap lah kat mana yg sakit kut leh tolong urut ker, tlg tuam kan ker...tak tanya kang kata tak care..

3.pesakit
aku loya tau tak, makan yag tadi tuh tapi perut aku lapar..lapar sangat ni nak makan ...tapi apa lah yang boleh masuk kalau semua nya rasa nak keluar balik...yang korang bukan main lagi seronok mencekik depan aku..
3.penjaga
apa lagi yang aku nak bagi makan ni...dah buat kan bubur nasi, dah ofer buah anggur dan buat kan sup ayam..makan lah..atleasst ada tenaga sikit

4.pesakit
sampai bila aku nak susah kan orang?..semua orang kena buatkan untuk aku..takda makna nya hidup macam ni..macam patung bernyawa, patung pun lagi bagus tak perlu bagi makan, tak perlu tukar kan pampes..ya Allah ambil jelah nyawa hamba mu ini supaya tidak lagi orang bersusah payah dan berhabis duit menjaga.
4.penjaga
sabar lah..doa banyak2 supaya Allah sembuhkan sakit dan panjangkan umur..tak da sudah derr...ikhlas jaga ni..sayang sangat kat kamu ni...

5.pesakit
sebelum mati nak sangat di belai dan di manja..di tatang bagai tuan puteri...dipeluk dan 'bersama' setiap malam...bukan kah lepas ni kita tak kan dapat bersama lagi selama nya?? nak sangat ada kata2 manis macam saat bercinta dulu...
5.penjaga/pasangan
aku nak sangat peluk dia ni..tapi macamana, sentuh pun sakit..pegang pun mengerang..dah lama dah aku 'puasa' ni..mana tahan

***bila pesakit bagi green light suruh kawin, dengan alasan dia tak mampu dah..jangan melompat suka walaupun pura2 tolak..sebenar nya itu green light untuk dia 'melupus' kan perjuangan nya...
***anak2 bawah umur yg no5 tuh kena ada bimbingan dari ibubapa ye..hahaaha


MOTIP???...SABAR..SABAR..SABAR...
Bersabar dan sayangilah pesakit anda ye..insyaallah ganjaran nya besar..



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

2 dah luah kan rasa:

Shikin JD said...

Zazah,

Kalo ckp psl jaga org sakit kite ada pengalaman....both my arwah parents kena stroke sampai meninggal...

My dad 12 yrs & my mum 3 1/2 yrs...mmg ssh jaga org2 sakit ni kena bnyk bersabar lbh2 dorang xleh bangun sume kite kena uruskan, kalo jenis panas baran mmg xleh jaga...

I ni w/p ada sket2 panas baran tapi ttp bersabar gak, sebbaik gak ada adik-badik lain w/p TAK SUME yg betul2 jaga...alhamdulillah kebajikan mrk terjaga sampai la pergi menyahut Illahi...

Anak kite pon kite soh jaga arwah nenek dia, blk skolah dia trus ngadap arwah dulu sambil suap arwah makan....mmg dia plg terasa masa pemergiaan arwah nenek dia tu compared to other cucus...

*polok2 cium2 geget2*

Shikin JD Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » mari berbagi rasa....ahhhh

azahrohaizah said...

haiyaaa Kikin
untung tau dapat berbakti pada orang tua...ganjaran nya berlipat ganda, tidak nampak di dunai,oasti Allah balas di'alam'sana

tapi believe me, now days Allah bayar CASH!!


polok2,ciyom2 ..geget2 gak...


( thanks to understand me )

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...