camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Friday, January 7, 2011

segala nya boleh berubah....



kadang waktu balik kampung, aku rajin ronda2 ketempat yang dulu menjadi tempat aku bermain di waktu kecil, ermmm tiada lagi titi di sungai yang menjadi tempat budak laki2 terjun tiruk, malah sungai itu pun sudah menjadi ban ( cannel cakap omputih nya ) untuk pengairan sawah padi. Tiada lagi pokok beringin yang tinggi menjulang,yang waktu balik mengaji di malam hari , kami akan pecut dan baca fatihah kuat2 kerana pokok beringin tu berhantu!!..hahaha tapi pokok hantu itu sudah tiada lagi dan berganti dengan pagar putih yang gah milik ketua kampung.

dan aku kesawah peninggalan arwah abah ( yang kini di usahakan oleh penyewa ), segala nya memang telah berubah!!..tiada permatang untuk berjalan2 macam waktu aku bercinta monyet dahulu..tiada pondok kecil tempat berteduh...ya tiada lagi kenangan untuk jejak2 yang di tinggal kan!!

waktu aku kepantai..mengimbau bau laut..tiada camar yang pulang..pohon rhu telah tumbang! hati sayu kerana sekali air bah, sekali pasir berubah, cuma aku kagum kerana pantai tetap tabah..tetap bertahan walau tidak lagi sejauh mata memandang, walau telah didirikan benteng batu2 untuk bertahan.

begitu lah alam berubah..bagaimana dengan hati manusia? adakah dengan sangat mudah? kalau dahulu seorang anak sangat sukar menerima pengganti ibu mereka, tapi kesabaran dan keikhlasan kasih sayang dapat menawan dan melembutkan batu perasangka..kalau hati seorang anak sangat kecewa dan tidak dapat memaaf kan kekejaman seorang ayah..tapi kedaifan dan ke uzuran dapat melenturkan hati dan perasaan!

bagaimana sang kekasih?..tidak perlukan perubahan kan..biar lah masa yang menentukan segala nya..seperti pasir, seperti pantai...percaya lah camar pasti pulang!!



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...