camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Thursday, April 7, 2011

letih dah nak cakap...

hari ni dah 7hb kan,kalau orang yang makan gaji dan dapat gaji 25hb, aku rasa dah tinggal ujung2 jer gaji korang kan..ermm bayar kereta,bayar rumah, bayar bil segala datuk nenek..yang gaji puluh ribu sebulan tuh?..ala sama jer sebab besar periuk besar ler kerak nya..makna nya ape kah?..makna nya makin besar pendapatan seseorang itu secara automatik besar juga lah perbelanjaan nya!..betul tak?

kerja makan gaji ni ni tak kira lah dengan kerajaan ke dengan swasta ker, cukup bulan jer gaji masuk kan..cucuk je lah kad tu..berderap lah duit jatuh..tak kira lah korang kerja rajin ke..kerja cam hampeh ker..duk opis ngadap laptop tapi buka facebook ker...dapat duit jangan risau!!
( ni cam ada yang tak kena jer ni..ko kenapa pompuan?..period?? )

tapi caner dengan yang kerja sendiri?..maksud nya orang yang freelance..orang yang buat bisnes sendiri. ha bab ni ada pro dan kontra nya..disini lah terletak nya jiwa yang besar!! ko nak kaya dan senang, ko kena kerja kuat, ko kena pandai atur perjalanan duit ko sebab jika bulan ni lebih belum tentu bulan depan dapat sama atau nasib malang langsung takdak! tapi takpayah lah aku nak bebel pasal tu kan, dah tentu ler kome sume pandai, kalau tak ,tak kan kome ajer giler nak freelance kan..

aku nak cakap pasal orang yang kerja makan gaji duk kat opis yng nyaman, ada bilik sendiri, duk kat sebelah bilik bigboss..aku tau la kerja ko banyak, kena layan kerenah boss ko..kena handle banyak benda tapi berbaloi lah dengan jawatan ko dan duit ungu2 yang ko dapat tiap bulan tu...tolong lah kerja dengan ikhlas.. kalau ko dapat duit dengan mudah, duk kat bilik hawa dingin, waktu rehat ko dah tetap..kalau boss takda lagi lah raya sakan, tolong lah ingat kat orang yang ada payment ada gaji, takda payment..melopong lah...kerja tak tentu masa..duk berjemur tengah panas dan berhujan kalau hari hujan...tolong lah ingat, mreka ni pun sama..ada anak bini yang nak dibagi makan dan pakai..ada anak yang nak bayar yuran tuisen..sama juga nak bayar rumah dan bayar kereta walau tak semahal kereta ko dan tak semewah rumah ko..
walau yang dia hantar tu hanya sehelai kertas hasil dari keringat dia yang menitis, yang ko akan melalak jika ada komplain, jika lambat atau tergendala..yang ko tau siap dan jadi dan tiptop..maka tolong lah ambil prihatin akan kertas yang dia attach kan tu ye..dari kertas itu lah nanti akan menjadi nasi..akan menjadi darah dan daging keluarga nya.. jangan kerana sehelai kertas itu maka ko abaikan kerana apalah sangat bagi mu..jika ko bersungguh melaksana kan nya tak sampai setengah jam akan siap..ko just bagi kat officer ko untuk di semak, jika semua nya lengkap dan tepat maka ko siapkan jer pye nya dan bagi lah manager ko sign dan seterus nya second boss ko sign..dah siap!! susah ker?? susah sangat ker?? yang memberi kertas ni lepas ni akan bersusah payah pula membawa kertas yang atas ikhsan ko itu ke jabatan akaun..di sana nanti dia akan berurusan pula dengan kerenah yang lain pula...

oleh itu aku merayu wahai orang yang berkerja di bilik yang nyaman, yang waktu rehat nya tetap..waktu makan nya teratur..yang sempat ta cap make up 2 jam sekali..tolong lah jangan di peram kertas yang orang bagi tu ye...tak kesian kah kat dia?.kalau ko peram dua bulan..jabatan akaun peram 2 bulan..bulan keberapa kah dia akan mendapat hasil nya??..hendak makan apekah dia???

( masaalah n juga dilalui oleh blogger hebat de green apple..jum baca )

1. Kontraktor hantar barang pada user (student) tapi student hanya boleh ambik je barang tu, tak boleh sign.
2. Yang boleh sign adelah pegawai. Pegawai bermaksud supervisor or pensyarah dorang.
3. Lepas aku sembah pegawai mintak sign, aku sendiri kena pegi balik ke pejabat am untuk dapatkan pengesahan dokumen adelah lengkap.
4. Lepas dapat cop pengesahan dokumen lengkap, aku sendiri yang kena hayak the dokumen pegi pejabat kewangan yang entah mana ceruk dia letak (bukan dalam building yang sama) .Please take note that pensyarah tak selalunya berada di bangunan yang sama dengan end user bekerja (student). Let alone kat satu level yang sama. Kalau lain-lain level tu takpela jugak, aku tak kisah panjat berapa tingkat pun. Ini tak. Student kat lab hujung nun. Pensyarah lak kat bangunan lain hujung nun. Pas dapat sign pensyarah, aku menapak ke Pejabat Am yang mungkin (kemungkinan jugak pejabat am ada kat tempat lain) berada kat tempat end user bekerja tadi. Tak ke satu hal aku nak patah balik? Lepas tu nak menapak pulak ke pejabat kewangan yang suka-suka hati dorang nak bubuh kat bangunan yang takde kena-mengena.Bila dorang dah buat rules bodoh macam ni, nampak sangat yang tak buat keje sekarang is orang dalam! Bukan kontraktor.

Tapi disebabkan PEMALAS, maka tanggungjawab tu diserahkan pada kontraktor. Dengan alasan (agaknya la) kontraktor mesti nak duit dia cepat, so bagi la dia settlekan. Pandai-pandai la ko nak uruskan sendiri, duit kau, bukan duit aku.

Toksah kata kontraktor la.Kau pun kalau kerajaan kuarkan gaji lambat pun kau tau mengamuk kan?Itu cara-cara kau yang keje duduk setempat tapi pemalas, pun dah menggelupur kalau gaji lambat.Habis aku yang kejap ke sana, kejap ke sini, duit minyak kuar macam air, ko ingat aku tak bengang ke ko peram invoice aku sampai 2 bulan tak release-release payment?


sekian.. renung renung kan dan selamat beramal!!



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

1 dah luah kan rasa:

Shikin JD said...

Mende ni berlaku kat mana2...sama jer
Yg di bwh ibarat mentimun,
menggolek atau tergolek ttp akan terluka...

Yg di atas yg xpernah meletakkan diri mrk berada dlm 'kasut' yg di bwh xkan phm atau wat2 xphm sbb mrk selesa ditmpt mrk skang...

Mrk terlupa bhw rezeki yg mrk dpt adalah sama pemberian dr Yg Maha Esa yg sama diberi kpd yg di bwh jugak....yg ble2 masa ble 'dirampas' semula jika xtau bersyukur...

Shikin JD Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » letih dah nak cakap...

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...