camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Wednesday, February 23, 2011

belajar betul2 ye...

pagi tadi aku keluar pergi kerja awal..aku kena jadi drebar arini kerana pak hadi drebar kami cuti kecemasan, ada kematian kata nya. seperti biasa sebelum menyetat van syarikat yang uzur nih, aku memang sukarela untuk memandu van uzur ni dengan sebab2 ku tersendiri..hehe = alasan nya,

1. kalau aku bawak lasak terlanggar apa saja, calar sikit atau banyak tidak ketara!
2.tak perlu basuh sampai kilat sebab memang dah buruk, tak kan mau memancor der..
3.akan meragam dan rosak, so aku ada alasan...huhuhu.. ( contoh pekerja mithali kan! )

oh ye sebelum menyetat van, wajib aku bertegur sapa dengan jiran2 ku yang menghantar anak2 mereka kepintu pagar rumah untuk menaiki van yang menjemput anak mereka. aku ni kalau dah mula buka mulut, patut ada remote yang kontrol mulut aku supaya tidak bercakap melebihi 5 minit..kalau tak alamat aku terlambat, atau jiran ku terkulat2 sebab kerja diorang tertangguh kerana melayan aku borak.

sempat la aku dengar si ibu ni berpesan pada anak nya supaya 'belajar betul2' ye ketika anak bersalam dengan mereka..seperti mak aku pesan pada aku dolo2 masa aku bersekolah..tapi tahu kah wahai emak apa makna belajar betul2 tu?..dan tahu kah wahai emak yang anak emak ni sedang belajar betul2 di sekolah? atau anak emak ni hanya pergi sekolah, melopong mendengar cikgu merapu di depan kelas, membuat kerja sekolah, melopong lagi, waktu rehat dan balik...pernah kah emak tanya apa yang anak emak belajar atau tanya setakat tanya, ' belajar apa kat sekolah tadi, dan kemudian tak sempat pun anak jawab dah sibuk menyenduk lauk, melipat kain dan blablabala.....( entry ini untuk anak2 yang tidak cemerlang prestasi pelajaran mereka , yang pandai tu xperlu lah )

setengah ibu atau bapa rasa dah cukup bangga dan bertanggung jawab lah bila dapat menghabis kan masa malam mereka dengan memeriksa buku pelajaran anak, 'mengadap' anak membuat kerja rumah, TAPI tak pernah jadi 'cikgu' untuk anak...maksud nya bertanya kembali setiap pelajaran yang anak belajar siang tadi di sekolah..dapat tak anak terang kan apa yang dia belajar, bila di soal subjek tu dapat tak dia menjawab..kalau mata pelajaran geografi misal nya dapat tak anak melukis peta m'sia dengan selamba dan menanda kan setiap negeri tanpa merujuk buku teks?...

alang kah mudah nya anak mengingat pelajaran kembali jika sambil bersantai melukis peta dengan mak atau ayah, main kuiz tentang pelajaran sains dan mata pelajaran lain nya, dan dapat hadiah walau tak berapa banyak pun yang betul...aku berani kerat jari, anak akan ingat setiap patah perkataan, setiap gerak geri dan setiap memori indah dan akan di terjemah di atas kertas jawapan peperiksaan!...

bermula lah dari rebung wahai ibu ayah

bila dah jadi buluh, jangan salah kan mereka, jangan salah kan cikgu dan jangan salah kan sekolah!!!



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...