camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Thursday, December 13, 2012

binatang kah yang kejam sampai bila manusia berbuat zalim di sama kan dengan binatang?


Kenapa tiap kali ada berlaku penderaan kanak2 mesti nak samakan dgn binatang??? Sedangkan binatang pun tahu nk sayang kan anak..

# cer komen sikit??
sekarang ni  kat mana2 paper memaparkan berita berkenaan video mamat India dera anak tiri dia..di Mynewshub tajuk nya begini: ( tapi aku tak berani langsung tgk video tuh... takut aku fobia berminggu2 karang )
Video "satu lagi binatang dera budak' muncul
dan aku pun nak tanya macam Mynewshub tanya, apasal nak kait kan dengan binatang? aku percaya sesiapa saja yang pernah bela binatang tak kira lah binatang apa pun pasti tau bagaimana sifat penyayang dan sifat kemanusiaan binatang itu...apa lagi kalau anjing atau kucing...( maaf cakap sifat manusia dah jatuh kat bawah kaki mereka! )


aku nak cerita sikit pasal kucing yang aku bela...dulu ada 3,4 ekor...semua ada kerektor tersendiri, semua mendapat tempat di sudut hati ini, tapi masa beredar dan berputar, tinggal lah yang ni se ekor...




aku bela dia dari sebesar ini..tak pernah berpisah kecuali aku pergi kerja..Hariss nama kat kad klinik, tapi kami panggil dia adik..dia tak pernah keluar rumah kecuali nak buang bahan kumbahan dia...see dia berdisiplin kan t
ak macam manusia yang kotor kan tandas awam...hari2 kerja dia tidur makan dan main..

satu yang aku perhati time makan, adik tak penting kan diri sendiri, dia akan makan sikit dulu,kemudian dia bagi yang lain ( untuk korang nya info, dia 'menjemput hampir 5,6 ekor kawan2 setaman untuk makan..sabar je la aku ) makna nya sikit sama sikit, kalau ada lebih dia akan makan lagi..

tengahari tadi masa aku basuh ayam untuk di goreng, adik datang mengiau dan aku bagi seketul isi ayam...ayam dah di gigit, datang lah si putih awek dia yang baru melahirkan anak dia, terpana aku bila aku tengok si adik mengalah...ayam beralih mulut....fuhhhh kerana kaget, aku tak sempat nak snap gambar punn..ITU BINATANG YANG DI DEPAN AKU TU..BUKAN LAKUNAN ATAU DRAMA SWASTA!!

aku banyak bercakap dengan dia seolah2 dia manusia dan sesuatu sangat mengejut kan bila dia sebenar nya memahami apa yang aku cakap...sebagai contoh semasa dia naik atas katil nak tidur ngan aku, kalau aku cakap dia busuk atau kotor, dia akan turun dan duduk belakang pintu sambil jilat2 bulu dia sampai bersih dan dia tak kan naik atas katil sampai aku panggil...dan ada banyak lag kejadian, namun kejadian terbaru ini sangat menghiris hati aku..

seperti korang maklum si tuan putri  yang baru kawin awal tahun tadi dah dapat baby...so dia ada bagitau bila dah ada baby, adik kena la duduk kat luar sebab bulu adik bahaya pada baby...( ye aku pun tau akan hal itu, dan aku kena lah penting keselamatan dan kesihatan si comel tu nanti kan dan aku kena lah kuatkan hati untuk letak Haris kat luar )...perbicaraan kami ini di dengar rupa nya oleh Haris, siapa sangka yang dia memahami??...sedang kan waktu itu baby belum lahir, baru berusia 7 bulan dalam kandungan...

dan Haris yang tak pernah keluar dari pintu gate pun telah membawa diri keluar rumah!!..mula2 kami ingat diai  hanya nak duduk kat luar dan menghabiskan masa dengan awek yang baru dia kenal, tapi hari demi hari bila awek dia ada kat area rumah aku pun, adik tak ada berhampiran...adik semakin mengasingkan diri..kerap aku terjumpa waktu malam aku nak gi kedai adik merayau2 menyusuri jalan tanpa tujuan.... sedih nya hati aku sebab adik tak biasa keluar rumah...anjing banyak berkeliaran...waktu hujan lagi lah aku sayu...di mana agak nya adik berteduh?...

kerap bila dia balik untuk makan, ( waktu ni kalau lah aku dapat rakam dan korang dapat tengok, babak ni lagi sedih..dia akan masuk dan berlari2 kearah aku dengan bunyi seolah2 menangis...selepas aku peluk, dia akan menjilat dan menggigit2 manja jari aku,memang ini habit dia pun..nak tidur dia akan main jari dan peluk lengan aku sampai tertidur...konon dia nak luah kesedihan dia waktu kat luar lah tu atau dia nak cakap, adik terpaksa keluar tinggalkan mama..adik terpaksa ma...) aku akan pujuk adik supaya berhenti lah merajuk..balik lah dan duduk lah dalam rumah macam dulu...tapi adik keras hati..lepas makan adik akan keluar rumah...lama, petang adik akan balik untuk makan malam dan keluar lagi..aku tak tau di mana adik tidur...tentu sejuk..tentu payah nak lelap mata sebab tak biasa..sebab selalu peluk lengan dan gigit2 jari aku dulu sebelum lena...

selalu aku tengok adik lepak di tepi2 rumah orang.... Ya Allah aku sangat tak sampai hati...tapi apa kan daya..aku hanya ada dua pilihan...cuma aku berharap adik tetap pulang untuk makan..hanya itu je masa aku bertemu dan bertanya khabar...




ni tempat favebret dia untuk tido....sekarang ada kah tempat selesa untuk mu adik?


tengok tido pun ngan aku..sekarang adik tidor di mana?..kalau hujan macamana?




 tak leh berpisah, akan mengekor walau kemana aku pergi..kini adik di mana?




ini pot dia dulu...



sekarang adik termenung di luar rumah, itu pun sekejap saja...kemudian entah kemana adik membawa diri

ini cerita benar, aku tau keluarga aku baca entry ni..aku tau mereka tidak menunjuk kan rasa sedih tapi jauh di sudut hati masing2 tiada pilihan...

so siapa kata binatang tidak faham bahasa manusia?...siapa yang kejam sekarang?...manusia atau binatang?...

Adik, sejauh mana adik merajuk..jangan lupa balik rumah ye..mama tunggu...



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

2 dah luah kan rasa:

Rashid said...

ermm rasanya si mamat pendera tu ada kuar dalam berita tadi .. ishh kejam kan ..

azahrohaizah said...

apa nak gelar manusia macam ni cikgu?...
binatang?-:-/ binatang jauh lebih penyayang...sekarang haruan pun dah tak makan anak sebab anak2 dia dah di asing kan dalam kolam pancing..hehe

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...