camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Wednesday, November 14, 2012

masih ingat kah kat Arif...

Bismillahhirrahmanirrahim...

lama aku mendiam kan diri...maaf lah jika ada yang tersesat berkunjung ke mari...yang ada itu, itu aje...

sebenar nya banyak yang bermain di fikiran dan banyak benar yang hendak ku luah kan..
ke tidak puasan hati, kesakitan dan gundah gulana...tapi akhir nya aku mengambil keputusan untuk tidak menitip di sini kerana manusia ni rambut saja sama hitam tapi hati lain2,lain yang di maksud lain pula yang di tafsir kan...jadi biar lah aku berbicara dengan Kekasih abadi...biar kepada Nya ku serah hati yang gundah agar Dia perbaiki....

baikk stop pasal aku...

masih ingat kah kalian kepada Arif?..mana boleh lupa kan...ini berita terkini...
semalam adik aku sms ajak aku melawat Arif di PPUM...sebenar nya aku tau dah kesihatan Arif memburuk dan di masuk kan ke hospital pada hari raya haji kemarin, namun apa kan daya, diri aku sendiri di lilit dan di belit dengan segala macam kepayahan..jadi aku hanya pasrah dan menitip kan doa untuk Arif dari kejauhan saja.

so terima kasih sangat kepada adik ku yang terrrrsangat lah baik hati...sanggup mengambil dan menghantar aku pulang untuk melawat Arif...


ini lah keadaan arif yang di tempat kan di unit jagaan rapi...dia dah koma 15 hari dari tarikh semalam... tak payah tanya perasaan aku dan aku pun tak sanggup nak ambil gambar Arif dari jarak dekat...apa lagi nak menceritakan secara detail bagaimana rupa nya...

CUMA...betapa kagum nya aku dengan ketabahan dan kekuatan jiwa anak muda ini..betapa dia berjuang bermati2an untuk hidup...seperti kata ibu nya..ada missi dia yang belum selesai agak nya..

sewaktu aku sentuh dan genggam jemari nya yang membengkak kesan dari pembedahan. aku lihat ada airmata yang meleleh dari sudut mata kiri, dan mata nya yg bundar itu terbuka sedikit...ye mata yang terbuka itu bergenang dengan airmata!...

ya Allah Arif sedar kah kedatangan Mak Ijah?... Arif sedar ye?...Arif kalau Arif sedar mak Ijah datang, Arif kelip mata..kelip mata Arif...

DAN ARIF MENGELIP KAN MATA NYA BEBERAPA KALI!!...
subhanallah...hadiah terindah buat ku...adik aku yang payah sangat nak menangis tu pun beberapa kali aku lihat mengesat airmata nya..

mari kita dengar cerita mak Arif..(maaf aku tak sempat nak snap gambar ibu yg sangat tabah dan tenang ini )

beberapa hari sebelum hariraya haji, Arif telah di serang sawan sebanyak dua kali...ini mengundang kegusaran kepada ibu dan bapa Arif kerana biasa nya Arif akan di serang sawan dalam jarak waktu yang panjang contoh nya dua bulan sekali...bimbang kan ada sesuatu yang tidak kena, maka Arif di bawa ke hospital Kuala Kubu Bharu untuk pemeriksaan...oleh kerana peralatan hospital tidak lengkap Arif di hantar dengan ambulan ke PPUM...mama Arif kata semasa dalam ambulam Arif tidak mahu baring, dia duduk dan mama nya memeluk dia dengan kejap...tau2 saja lah ambulan di pandu laju dan kepala Arif beberapa kali terhantuk kedinding ...sesampai ke hospital dan di bawa ke wad kecemasan, Arif pengsan dan kemudian Arif pun berhenti bernafas selama 15 minit...para doktor bertungkus lumus mencuba segala ikhtiar dan akhir nya keajaiban pun tiba, sedikit2 Arif bernafas semula namun di bantu dengan alat sokongan pernafasan.

dan mama Arif di minta untuk mengumpul kan semua ahli keluarga kerana Arif dalam keadaan kritikal dan akan 'pergi' pada bila2 masa sahaja!...bayangkan bagaimana hati seorang ibu...anak yg di kandung dengan segala kepayahan, anak yang di lahir kan dan di besar kan dengan segala kasih sayang...sudah remaja dan bijak pula...kini di khabar kan akan di ambil semula oleh Pencipta nya!...dia redha..sangat2 redha..namun bagaimana hendak di khabar kan kepada abah arif yang tidak sihat juga...yg  menderita sakit ghout dan tidak boleh berjalan dan berdiri lama...terketar2 dia keseorangan, handphone yang di pegang hanya mampu di renung...nombor apa yang hendak di dail?... tanpa di pinta airmata nya meluncur mencurah tanpa henti...

dan lagi sekali Allah hantar insan mulia, walau tidak sebangsa dan seagama, wanita India dan anak nya menghampiri dan membantu...menghubungi ahli keluarga dan membelikan makanan dan minuman, menemani dan menenang kan sehingga datang abah dan adik beradik Arif yang lain...
Maha Besar Allah, benar firman nya, walau sebesar zarah kebaikan yang engkau laku kan maka sebesar zarah pula yang Kami balas kan..

detik dan minit yang di lalui sangat getir buat keluarga ini, namun berkat doa dan sembahyang hajat yang di dirikan oleh rakan2 di universiti juga oleh ahli khariah surau, akhir nya keadaan Arif kembali setabil dan doktor memulakan rawatan...rupa nya tumor Arif kembali membesar dan menghimpit saraf tunjang, ini menyebabkan terjadi nya darah beku, maka pembedahan segera di laku kan...insyaallah jika keadaan arif okay, akan ada satu lagi pembedahan menyusul untuk membuang tumor di bahagian belakang kepala pula..

sambil mengelap airmata, mama Arif meneruskan cerita, semenjak dua menjak ni arif kerap benar meminta maaf, lagi2 bila dia hendak menukar kan pampes Arif...kata nya banyak sangat arif menyusah kan mama, dah la masa kecik kena buat ni, dah besar pun mama kena buat lagi...sepatut nya sekarang Arif yang mandi kan mama, ni mama yang mandi kan Arif....minta ampun ma, Arif banyak sangat menyusah kan mama...

sedangkan kata mama nya,arif sedikit pun tidak menyusah kan...tidak pernah merungut sakit, tidak meminta makan walau pun barangkali dia lapar atau haus....pernah sekali kata mama nya, ketika di beri air, Arif minum bersungguh bagai haus benar, tapi kenapa arif tak minta??...Arif tak nak menyusah kan, itu jawab nya..mana tidak luluh hati ibu mendengar alasan,
ya Allah..ini mama Rif..ini mama..tidak ada yang menyusahkan...ini memang tanggungjawab mama...mama buat dengan sepenuh keikhlasaan dan kasih sayang mama...jangan buat lagi macam ni ye..janji dengan mama sayang...Arif nak apa bagi tau mama, bagi tau adik tau...

begitu lah Arif..yang hanya meminta untuk di wuduk kan dan di bawa bersembahyang..itu saja..YE ITU SAJA PINTA NYA...DAN JIKA LEWAT ITU YANG DIA RUNGUT KAN!!

itu Arif, bagaimana kita????????????????????????????????????????



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...