camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Saturday, May 5, 2012

lagi lagi pasal haramain...


semalam aku dapat sms dari kawan aku..dia mengadu hampir putus asa untuk pergi ketanah suci dalam waktu yang terdekat ni sebab wang simpanan nya tidak mencukupi...aku rasa nak menangis sama bila baca sms dia..apa yang boleh aku cakap ialah bersabar lah...insyaallah...

aku faham sangat perasaan dia..bila hati dah nak sangat..terasa2 dan teringat2... sama macam perasaan aku buat pertama kali dulu...aku masih ingat, aku menangis mengongoi2 bila bekas majikan aku kata, tangguh dulu pergi umrah sbb umrah boleh buat bila2 masa, pembedahan ni sangat penting, lagi pun tak kan nak pergi dalam keadaan sakit..nanti menyusah kan orang jer...( pada yang mengikuti blog aku ni pasti tahu jalan cerita nya )
namun aku tekad..aku nak jugak pergi..aku nak mati kat sana..sehari pun aku rasa tak mau di lengah kan..

baik..dulu masa aku nak pergi umrah ada yang tanya berapa kos nya..bila aku jawab sekian..ada yang mencebik kan bibir..murah tuu..mesti naik kapal murah, banyak transit dan makan sendiri..duduk kat maktab dan jauh dari mesjid... oh dah tentu lah cik oiii..sama macam beli baju lah..kalau murah dah tentu kualiti kain tak berapa bagus, jahitan tak kemas..namun bagi yang kurang mampu tak mengapa asal kan berbaju dan menutup aurat dan kalau kena gaya penampilan, mungkin baju murah di sangka mahal!

begitu lah juga dengan pakej umrah..fikir logik lah..kos murah tentu lah tidak sama mewah dengan yang kos mahal..tapi bila bercakap tanah haramain atau tanah suci, tanya kan pada nawaitu..apa tujuan nak kesana?..bermewah2 bershopping atau nak beribadah?...orang dulu2 aku rasa berjalan kaki, naik unta dan naik kapal laut..ber bulan2 di lambung ombak dan badai baru sampai...

pada pendapat aku lah yang tak berduit ni ( mungkin berbeza dengan pendapat orang lain yang berduit ) lebih bermakna munajat dan ibadah kita bila sesuatu yang kita kerja kan itu dari permulaan yang payah dan hampir mustahil...bila dapat mencapai kejayaan, hati tersenyum puas...rasa tidak percaya dan bersyukur dengan Kebesaran Allah...

berbalik dengan tohmahan yang kata nya tambang murah, hotel pun murah dan makan sendiri, mesjid jauh..baik aku jawab :

1) memang hotel murah, satu bilik berlima..aku, mak , maklong dan 2 orang adik aku...memang sesak tapi kami habis kan kebanyakan masa di mesjid..balik untuk tidur saja..bersabar dann bertolak ansur...menimbul kan keakrapan dan menambah rasa kasih dan sayang..

2) makan sendiri...memang makan sendiri tapi di masak oleh tukang masak syekh yang bawa kami..( barang keperluan memasak dan bahan mentah di sedia kan ) rasa seronok sebab macam kat rumah sendiri,goreng telur, masak meegi dan goreng ikan masin..apa ada halll!
lagi pun bukan nak makan sangat..kedai makan bersepah..beli lah apa yang kita teragak nak makan..

3) tempat penginapan jauh dari mesjid...ini yang aku suka...semakin jauh semakin banyak langkah..semakin banyak peluh yang menitik..semakin sihat, semakin panjang dan banyak zikir dapt di baca..semakin rasa dekat dengan Allah..semakin rasa ajaib dan pelik bila tidak rasa penat dan tak sedar dah sampai!

apa apa pun semua terpulang pada niat dan nawaaitu..Hanya Allah yang Maha Mengetahui..
dan kepada sahabat ku, jangan putus asa..insyaallah giliran mu akan tiba jua!



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

3 dah luah kan rasa:

Asmi Asmidar said...

murah ke mahal yang penting aunty dah sampai sana . sebab banyak orang yang tak dapat ....
Alhamdulillah .biar kemewahan tiada , keberkatan dan kerahmatan mengiringi.

Asmi Asmidar Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » lagi lagi pasal haramain...

azahrohaizah said...

Salam Mida
terima kasih sbb xjemu jenguk aunti

betul tu tp dalam beribadah pun masih ada sikap yg sebegitu, iskhhh naauzubillah

PAKEJ UMRAH said...

Ujian Allah pada seseorang bukan terletak pada pakej murah atau mahal. Jadi tak semestinya pakej mahal dan exclusive akan menjamin semuanya seperti diharapkan.

Yang pentingnya baik atau buruk hendaklah diterima dengan redhanya..

PAKEJ UMRAH Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » lagi lagi pasal haramain...

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...