camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Wednesday, May 16, 2012

tak tumbuh tak melata..tak sungguh aku tak kata!...


baik..hari ni 16hb Mei ialah hari guru semalaysia...dulu masa kecik cita2 aku memang nak jadi cikgu. seingat aku, aku tak pernah tukar macam orang lain..setiap kali di tanya oleh cikgu yang berlainan, cita2 pun akan segera bertukar..aku maintain..nak jadi cikgu dari darjah satu sampai tingkatan rendah..kadang kena usik juga dengan cikgu yang bertanya..aikkk nak jadi cikgu jer macam saya?...nak buat apa, gaji kecik..muka lawa macam awak ni jadi la artis ka model ka atau paling koman jadi la pramugari...kawan lain ketawa namun dalam hati aku sakit!

masa main pondok2 pun aku tak ndak jadi bidan atau doktor atau main kawin2..aku tetap nak jadi cikgu..aku tetap pakai selindang mak dan bawa handbag...aku curi rotan abah konon2 aku cikgu besar..namun takdir tidak sebelahi aku, aku gagal jadi cikgu! tapi bukan kerana aku tidak pandai..aku marah kalau orang kata aku tidak pandai maka nya aku tak dapat jadi cikgu..

apabila dah bekerja, walaupun bukan jawatan berstatus cikgu, namun  job scob nya menjurus kepada cikgu juga lah..kepada yang aku suka sangat..aku duk kat depat..memberi ilmu..di depan ku ramai mata2 yang memandang penuh kusyuk..aku akan ajar dari A sampai Z..puas rasa nya bila mereka faham dan dapat bekerja atas tunjuk ajar aku..puas rasa nya bila aku jadi tempat rujukan, dan puas rasa nya bila mereka berkata, terima kasih puan..budi baik puan membimbing saya hanya Allah saja yang membalas nya..

masa terus berjalan..berputar dan beredar..kini aku disini, juga mengikut takdir ku...meski hanya menjadi guru kepada si kecik namun impian ku akhir nya menjadi kenyataan!


Jagadhes no 4 dari kiri

banyak perkara baru aku dapat pelajari..perkara yang tidak ada di alam dewasa...keperihatinan mereka, kejujuran dan ketulusan mereka...dan aku sangat sedar dari mana datang nya itu semua jika tidak dari bimbingan dan tunjuk ajar orang tua mereka..benar lah mereka ibarat kain putih, kita lah mencorak nya seperti mana yang kita kehendaki..dan ingat! setiap tingkah laku kita mereka akan 'menyalin nya'...seperti mana acuan begitu lah kuih nya..

aku terkilan sebenar nya..bermula dari isu mahasiswa berkhemah di dataran merdeka...yang lain gasak lah..aku tak mau ambil pusing, sakit kepala aku...kenapa mahasiswa melayu jadi begitu?..kenapa kurang ajar?...apa tujuan dan hala tuju masa depan dan yang paling aku rasa sakit ialah dengan soalan ini ..MENGAPA MEREKA JADI BEGITU, ADAKAH SALAH IBU MENGANDUNG ATAU SALAH ASUHAN?...

aku melihat dari sudut kecil sempena hari guru ini..lihat di dalam gambar hadiah yang aku dapat..sebanyak itu tiada satu dari anak murid sebangsa dengan ku!... cuba fikir si kecil ini tahu kah mengenai hari guru jika ibubapa mereka tidak memberitahu?..si kecil ini tahu kah apa makna nya dan kenapa mesti cikgu di beri hadiah?..si kecil ini ada duit dan boleh pergi sendiri ke pasaraya?... semua ibubapa mereka yang buat dan si kecil dengan rasa sangat teruja mengunjuk kan bungkusan indah kepada aku!...mengapa ibubapa anak murid bangsa ku tiada masa untuk itu semua?...dan yang menyedih kan ada yang tidak tahu dan bertanya kenapa bagi hadiah kat teacher?


ini hadiah yang Jagadhes pilih untuk aku, dia bagi tau..si kecil berumur belum sampai 4 tahun sudah prihatin..'  teacher, yesterday I asked my mader tu buy dis for you, I said this nice for u this ( merujuk tudung aku )

walau tidak mahal aku sangat terharu...sanggup ambil masa untuk membalut hadiah dan menaip dan print...satu kerja yang remeh temeh bagi setengah orang!..

Ini Kirthen...setiap pagi sebelum kelas bermula dia sangat rajin membaca buku cerita di depan aku..aku akan betulkan sebutan jika salah..semakin hari dia semakin lancar membaca...aku hanya memerhati  buah hati sebangsa ku yang leka bermain papan gelongsor dan berlari kesana kemari... tiada daya lagi aku nak memujuk, sebab mak Kirthen akan tanya malam nanti, sudah baca buku cerita pada cikgu?...mak buah hati ku entah lah...sebab tu si kecil pun ADA AKU KESAH???

minggu depan akan ada pertandingan bercerita antara sekolah2 tadika yang terdekat..di ada kan di Nilai Spring Golf Resort...tempat gah tu..setiap ibubapa teruja untuk anak mereka turut serta..kami cikgu beritahu anak murid supaya menghafal sedikit mukadimah ( cerita dalam bahasa Inggeris ),siapa yang tidak hafal tidak akan di pilih...lihat lah betapa gigih nya mereka menghafal dan mengekor kemana aku pergi...ada ibu yang menghantar anak, sampai di depan gate..minta aku dengar hafalan anak mereka...bayang kan betapa kuat galakan yang di beri..( pernah di ada kan pertandingan nyanyian bulan lepas...sambutan dan sokongan moral dari ibubapa mereka tidak tercapai dek akal aku...sanggup mereka mencari bahan dan kostum yang bersangkutan dengan lagu, sanggup datang meluangkan masa, walau pun itu masa breaktime mereka!..) so  aku terfikir kalau dari rebung mereka sudah di lentur, tidak mustahil mereka menjadi buluh yang mengikut aliran yang di canai..tidak mudah goyah dan patah..kalau dari kecil mereka sudah melekat dengan buku, sudah besar tentu canggung mereka hendak meninggal kan nya!...

maaf lah jika aku menyinggung perasaan..tak tumbuh tak melata, tak sungguh aku tak kata!



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...