camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Tuesday, August 2, 2011

sehat sebelum sakit mu..

masih ingat kah 5 perkara sebelum 5 perkara?

1.Kaya sebelum miskin,
2.Sehat sebelum sakit,
3.Muda sebelum tua,
4.Lapang sebelum sempit ,
5.Hidup sebelum mati.

aku nak ambil satu saja sebab dah banyak sangat di ulas pasal 5b45 nih..
baik.. aku cakap bab sehat sebelum sakit ye..

masa kita sehat kita selalu ambil mudah semua perkara..kita sehat dan kuat so kita selalu ketawa kan orang yang makan berpantang...manis tak boleh makan, masin tak boleh makan..berlemak dan berminyak pun tak boleh makan..dan kita akan cakap baik jadi vegetarian ..or ada yang terlebih kurang ajar akan cakap, kalau aku sume tak boleh makan, baik bunuh diri jelah...

fine..ko tak sakit ko boleh lah cakap begitu

masa kita sehat kita selalu mencebik bila melihat kawan kita yang bawak segumpal ubat..sampai masa akan buka beg ubat dan makan berpuluh biji ubat yang berbagai warna dan saiz..kita akan cakap..alaaa ikut sangat cakap doktor, makan berkepal2 ubat pun tak gak baik aku tengok...

fine ..ko tak sakit ko boleh la cakap begitu

yang lagi parah masa kita sehat kita selalu mengabaikan tanggung jawab kita pada Pencpta kita yang Satu..yang wajib 5 waktu kita buat time hujung2 sebab nak siap kan kerja dulu, lepas salam kelam kabut kejar kerja balik..berpuasa sunat jarang benar sebab tak larat nanti masa bekerja.( kerja lagi..yelah tak kerja takde gaji..takde gaji tak da duit, takde duit nak makan apa? )

bila tiba bulan puasa pun begitu juga..tak pernah nak sembahyang sunat teraweh sebab sebuk kerja..ada fucntion dan sebagai nya..buka puasa pun kat luar..alah nanti dah pencen aku buat lah semua tu..duk rumah takde nak buat apa..apa lagi beribadat lah sepuas nya kan!..

tapi kita selalu lupa bahawa anggota tubuh kita ni Allah yang punya..ikut suka Dia lah bila Dia nak bagi kita sakit..bila dah sakit jumpa doktor baru tahu dapat penyakit tiga serangkai..( kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung..hambekkk )..doktor kata sebab tak kawal pemakanan..( manis, masin, lemak )..haa apa lagi gi la bunuh diri...

baru sedar kenapa tak kawal makan dulu..naper tak ambil pil vitamin atleast..bukan banyak pun sehari sebiji atau 3 biji saja..baru terfikir apa salah nya berpuasa sunat seminggu sekali atau Isnin Khamis supaya perut dapat berehat..dan apa lah salah nya semasa sehat ni setahun sekali jer, kurang kan kerja extra tu..lebih kan pada Yang Pencipta..tengah sehat dan bertenaga boleh solat teraweh 20 rakaat..

sekarang semua dah tak berguna lagi..sesal kemudian sorry to say lah..nak buat yang wajib pun sambil duduk..baru lah airmata sesal tak henti mengalir..ni nak gi teraweh? sapa nak pimpin gi mesjid?..larat ke 8 rakaat pun?..masa ni hati bagai di garu2 bila mendengar suara azan dan bacaan ayat suci dari mesjid dan sayu hati Tuhan saja yang tahu bila melihat orang berbondong2 kemesjid sambil di iringi para malaikat dan setiap langkah itu ada lah pahala yang berganda!

itu baru 4 dari yang 5...aku dah tak mampu nak tulis dah..
salam ramadhan dari kejauhan,,ecewah




yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

4 dah luah kan rasa:

fre da said...

tercucuk....aduh sakitnya....

terima kasih ulangan ingatan berkali kali...sedap lagu ni...

fre da Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » sehat sebelum sakit mu..

azahrohaizah said...

Fre da..

actually ayat yang sama saya nak tulis di ruang komen kamu ( aduhhh..tercucuk ke saraf paling dalam..baru type, xsempat send..lihat di page saya ada komen dari kamu..ayat hampir serupa..sy terpana )

anyway thanks kita berkongsi rasa..

Asmi Asmidar said...

Keimanan manusia itu ada naik turunnya.Itulah pentingnya sahabat untuk saling mengingatkan &tanda sahabat itu sayang dengan kita. :)
terima kasih aunty kerana mengingatkan . .

Nikmat sihat ni sangat tak ternilai harganya .
ada orang kaya tapi sakit , ada orang miskin tapi sihat . .
Ada orang sihat tak mahu beribadah , ada orang sakit baru nak beribadah . .
Mida setiasa berdoa agar dikurniakan hati yg sentiasa bersyukur dgn nikmat Tuhan .Amin.

Asmi Asmidar Terimakasih daun keladi,lain kali berkongsi kasih lagi » sehat sebelum sakit mu..

azahrohaizah said...

Mida,
sama2 lah kita berdoa semoga hidayah Allah itu menjadi milik kita..amiiiin

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...